Preview

Научный редактор и издатель

Расширенный поиск

Определение авторства по вкладу в науку: использование таксономии CRediT

  А. О. Холкомб
Перевод Е. С. Пургиной
https://doi.org/10.24069/2542-0267-2020-2-123-134

Полный текст:

Аннотация

Перевод статьи: Holcombe A. O. Contributorship, not authorship: Use CRediT to indicate who did what. Publications. 2019;7(3):48. DOI: 10.3390/publications7030048

В соответствии с традиционной концепцией авторства, которой придерживаются многие научные журналы, авторы публикации должны непременно участвовать в написании или редактировании рукописи. Однако, в настоящее время появляются веские основания пересмотреть эти взгляды и перейти на модель научного вклада (contributorship model), которая исходит из того, что для статуса автора исследователям необязательно участвовать в написании или редактировании статьи и что признание должен получить любой вклад, сделанный в научный проект. Многие журналы и издательства уже двигаются в этом направлении. Настоящая статья посвящена тем преимуществам, которые принесет дальнейшее внедрение этого подхода. Новая модель авторства позволит университетам и грантодателям более эффективно выявлять перспективных научных сотрудников и формировать команды исследователей, а значит, ускорит развитие современной науки. Кроме того, новая модель упростит создание продуктивных коллабораций и разработку важного научного инструментария и программного обеспечения. Таксономия CRediT – машиночитаемый стандарт, встроенный во многие онлайн-системы подачи рукописей, – позволяет осуществить поэтапный переход к новой модели авторства.

Об авторе

А. О. Холкомб
Университет Сиднея
Австралия

Холкомб Алекс О., Школа психологии 

г. Сидней



Список литературы

1. International Committee of Medical Journal Editors. Defining the Role of Authors and Contributors. Updated December 2018. Available at: http://www.icmje.org/icmje-recommendations.pdf (accessed on 20 June 2019).

2. American Psychological Association. Publication Practices & Responsible Authorship. Available at: https://www.apa.org/research/responsible/publication/ (accessed on 11 June 2019).

3. Rennie D., Yank V., Emanuel L. When authorship fails: A proposal to make contributors accountable. JAMA. 1997;278(7):579–585. DOI: 10.1001/jama.1997.03550070071041.

4. Patience G. S., Galli F., Patience P. A., Boito D.C. Intellectual contributions meriting authorship: Survey results from the top cited authors across all science categories. PLoS ONE. 2019;14(1):e0198117. DOI: 10.1371/journal.pone.0198117.

5. Resnik D. B. A proposal for a new system of credit allocation in science. Science and Engineering Ethics. 1997;3(3):237–243. DOI: 10.1007/s11948-997-0023-5.

6. McNutt M. K., Bradford M., Drazen J. M., Hanson B., Howard B., Jamieson K. H., Kiermer V., Marcus E., Pope B. K., Schekman R. Transparency in authors’ contributions and responsibilities to promote integrity in scientific publication. PNAS. 2018;115(11):2557–2560. DOI: 10.1073/pnas.1715374115.

7. Nature Publishing Group. Nature Research Journals’ Authorship Policy. Available at: https://www.nature.com/authors/policies/authorship.html (accessed on 11 June 2019).

8. Resnik D. B., Tyler A. M., Black J. R., Kissling G. Authorship policies of scientific journals. Journal of Medical Ethics. 2016;42(3):199–202. DOI: 10.1136/medethics-2015-103171.

9. Authorship policies. Nature. 2009;458:1078. DOI: 10.1038/4581078a.

10. Greenland P., Fontanarosa P. B. Ending Honorary Authorship. Science. 2012;337(6098):1019. DOI: 10.1126/science.1224988.

11. Kumar S. Ethical Concerns in the Rise of Co-Authorship and Its Role as a Proxy of Research Collaborations. Publications. 2018;6(3):37. DOI: 10.3390/publications6030037.

12. Cutas D., Shaw D. Writers blocked: On the wrongs of research co-authorship and some possible strategies for improvement. Science and Engineering Ethics. 2015;21(5):1315–1329. DOI: 10.1007/s11948-014-9606-0.

13. Shen S. X. Negotiating authorship in Chinese universities: How organizations shape cycles of credit in science. Science, Technology, & Human Values. 2016;41(4):660–685. DOI: 10.1177/0162243915622265.

14. Beaumont M. A., Rannala B. The Bayesian revolution in genetics. Nature Reviews Genetics. 2004;5:251–261. DOI: 10.1038/nrg1318.

15. Rylance R. Grant giving: Global funders to focus on interdisciplinarity. Nature. 2015;525(7569):313–315. DOI: 10.1038/525313a.

16. Lyall C., Bruce A., Marsden W., Meagher L. The role of funding agencies in creating interdisciplinary knowledge. Science and Public Policy. 2013;40(1):62–71. DOI: 10.1093/scipol/scs121.

17. ADAlthousePhD. [Twitter Post]. It’s Kind of Up to Individual Institutions to Police Their Faculty, but Complaining about This Can Make You a Pariah or Get You a Reputation as Being “Diicult” (for the Outrageous Demand of Wanting Credit for Your Work...). Available at: https://twitter.com/ADAlthousePhD/status/1104003152964132865 (accessed on 8 March 2019).

18. Ridley A. Now Is the Time for a Team-Based Approach to Team Science. The Academy of Medical Sciences Website. 2019. Available at: https://acmedsci.ac.uk/more/news/now-is-the-time-for-a-team-based-approach-to-team-science (accessed on 11 May 2019).

19. Allen L., Scott J., Brand A., Hlava M., Altman M. Publishing: Credit where credit is due. Nature. 2014;508(7496):312–313. DOI: 10.1038/508312a.

20. Brand A., Allen L., Altman M., Hlava M., Scott J. Beyond authorship: Attribution, contribution, collaboration, and credit. Learned Publishing. 2015;28(2):151–155. DOI: 10.1087/20150211.

21. Allen L., O’Connell A., Kiermer V. How can we ensure visibility and diversity in research contributions? How the Contributor Role Taxonomy (CRediT) is helping the shift from authorship to contributorship. Learned Publishing. 2019;32(1):71–74. DOI: 10.1002/leap.1210.

22. PLoS. Available at: https://journals.plos.org/plosone/s/authorship (accessed on 13 March 2019).

23. Holcombe A. O., Vazire S., Chartier C. R. Replace Journals’ Writing-Based Authorship Guidelines with a Contributorship Model. In Proceedings of the Annual Meeting of the Society for the Improvement of Psychological Science, Rotterdam, The Netherlands, 7–9 July 2019.


Для цитирования:


Холкомб А.О. Определение авторства по вкладу в науку: использование таксономии CRediT. Научный редактор и издатель. 2020;5(2):123-134. https://doi.org/10.24069/2542-0267-2020-2-123-134

For citation:


Holcombe A.O. Contributorship, not authorship: use CRediT to indicate who did what. Science Editor and Publisher. 2020;5(2):123-134. (In Russ.) https://doi.org/10.24069/2542-0267-2020-2-123-134

Просмотров: 181


ISSN 2542-0267 (Print)
ISSN 2541-8122 (Online)